виж Количката е празна

Новини

3 октомври 2015

Истината за животинските мазнини!

Едва ли има желаещ да се храни здравословно, който да се усъмни, та дори и за момент, че най-злия враг на здравето се нарича “мазнина”. Мазнината е “Лоша”! Тя запуша артериите ви и ви кара да пълнеете неконтролируемо. Макар и изкушаващо вкусна, мазнината е отрова, съдържаща хиляди калории, които ще ви направят дебели и болни! Не е ли това самата истина?

Всъщност отговора на този въпрос е категорично и добре аргументирано – “НЕ”!

Здравната общественост, все по-усилено започва да развенчава този дълбоко залегнал в съзнанието ни мит, граден упорито с години. Все по-безспорно става ясно, че последните 30 години на диетология и обща медицина са изградили  подсъдимо грешна представа за здравословният хранителен режим, който трябва да спазваме, за да бъдем физически здрави.

Най-добрия начин да обясним защо наситените животински мазнини са полезни за вас е като развенчаем 8 от най-разпространените митове за мазнините:

 

 

 

 

МИТ 1: Ако ядете животински мазнини те ще се залепят и ще запушат вашите артерии.

 

мивка мазнини

Много хора биха казали – “Виж какво става с мивката когато изсипеш мазнина в нея – цялата се омазнява и запушва”. В организма, обаче нещата не стоят така, защото ако стоях, тогава просто трябваше да се нагълтаме с препарат за отпушване на мивки и всичко щеше да е наред. Вашите артерии не са метални тръби и вашето тяло е далеч по-сложно устроено от една водосточна система. Попадайки в стомаха мазнините започват да се разграждат химически с помощта на  храносмилателни ензими до състояние, в  което могат да бъдат всмукани от тънкото черво и да попаднат в кръвообращението под формата на свободни мастни киселини (СМК). Свободните мастни киселини са изключително фини по своята структура и далеч не се носят из кръвоносната ни система като петна от олио в таратор. Няма механичен способ, по който мастните киселини да се “закачат” по стените на вашите артерии и да се натрупат като фигурки от “Тетрис”, докато запушат всичко. Важно уточнение е, че единствените мазнини, които биха могли да доведат до артериални проблеми са оксидираните или “изгорелите” (препържените) мазнини и по-точно оксидираният холестерол, който е твърде малък и прониква през артериалните стени, причинявайки възпаления и в крайна сметка води до атеросклероза или рак. Няма никакви научни доказателства, че готвенето (не пърженето) в мазнина, както и директното консумиране на животинска мазнина (масло, сланина), могат да доведат до затлъстяване или натрупване на нежелана холестеролна плака – дори напротив.

 

 

МИТ 2: Консумирането на мазнини ще повиши вашият холестерол и холестеролната ви плака

 

холестеролна плака от мазнини

 

Разбира се, че ще го повиши! – При положение обаче, че сте заек, а не човек! Ако храните тревопасно животно с животински мазнини (с каквито то нямам никакъв досег освен в лабораторни условия) то със сигурност ще повишите съдържанието на триглицеридите в кръвта му и заека ще развие атеросклероза. Години наред модела на “хранения с липиди заек” е кайъгален камък при доказването на вредата от мазнините. При хората обаче организма работи по различен начин. Холестеролът (наричан някога холестерин) е липид, съдържащ се в клетъчните мембрани на всички тъкани на човешкото тяло и транспортирано в кръвната плазма на всички животни. Холестеролът е бяло мазно вещество, неразтворимо във вода и разтворимо в повечето органични разтворители. То е жизнено важно за изграждането на мембраните на нашите  клеткии за правилното функциониране на организма. По-голямата част от холестерола, който се намира в кръвта ни (до 80%) е “домашно производство” т.е. – организма произвежда сам. Нашият организъм се стреми да държи нивата на холестерол в едни и същи количества, по начина, по който се стреми да поддържа нивата на кръвната ни захар (разбира се при положение, че организма ни е здрав). При постъпване на холестерол от външен източник (храна), организма понижава производството си на холестерол. При хора спазващи високо мазнинен режим на хранене се наблюдава леко завишаване на общия холестерол в кръвта, но при детайлна кръвна картина на холестерола, се оказва, че се повишават само нивата на HDL (или т.н. добър холестерол), а нивата на LDL-C (Low-density lipoprotein ) остават непокътнати и дори понижени. Важно е да отбележим, че наименованията “добър” и “лош” холестерол са неточни и отразяват не характера, на въпросните химични съединения, а тяхната функция. Най-общо казано LDL-C е камионът, който доставя стоката (холетерол) до клетките, където е необходим (той е необходим за синтеза на: хормоните на кората на надбъбречната жлеза – кортизон, кортикостерон, алдостерон, мъжките полови хормони – тестостерон, андростерон, женските полови хормони – естрон, естриол, естрадиол, прогестерон, витамин D, жлъчните киселини), а HDL (HIGH-density lipoprotein) е автовоза, който отнася ненужните  камиони към базата – черния дроб). И двата типа холетерол имат своята функция в човешкия метаболизъм и е неправилно да се обръщаме към тях с добър и лош. При някои обменни нарушения холестеролът от LDL-C не може да се усвои от клетките или се освобождава от липопротеидния комплекс твърде рано. Тогава холестеролът се отлага по стените на кръвоносните съдове, където образува печално известните атеросклеротични плаки. В кръвта има специална белтъчна защитна система, която свързва натрупания по стените на кръвоносните съдове холестерол в липопротеиди с висока плътност (High Density Lipoproteins – Cholesterol, HDL-C). HDL-C се образува само при излишно високи нива на свободен холестерол в кръвта или по стените на кръвоносните съдове и само при положение, че организма е здрав. Или в обобщение – при високомазнинно хранене организма повишава наличието на свободен холестерол, което довежда образуването на HDL “автовози”, които отнасят холестеролната плака обратно към черния дроб.

 

 

МИТ 3: Всичките тези мазнини и тези стотици калории ще ни направят дебели

 

Калории от мазнини

 

Теорията, че ако изразходваме повече калории от колкото сме погълнали ще отслабнем е неправилно построена. Калорийният баланс е удобна за обяснение теория, водеща да безброй тежки заблуди.  Всяко вещество изгорено в лабораторни условия, ще отдели определно количество енергия, но за да може човешкият организъм да употреби тази енергия е нужно изгорените (окислените) вещества да преминат през определени биохимични процеси. Ако човешкият организъм се хранеше с “калории”, тогава вероятно щяхме да ядем въглища и да пием бензин, тъй като те са най-калорични и много малко количество можем да получим много голяма енергия. Ние, обаче, се храним с хранителни вещества (нутриенти), които имат специална химична структура, която им позволява да бъдат асимилирани от тялото ни. Тези вещества биват: белтъци, мазнини, въглехидрати и витамини. Мазнините са едни от най-високо енергийните нутриенти. Те съдържат 9 ккал в 1 гр. Но най-важното е не колко ккал съдържат манините, а как организма успява да ги впрегне в работа (за сравнение съвременните автомобили са далеч по-икономични, но за сметка на това далеч по-мощни за разхода си на гориво). Въпреки, че е възможно на теория да преяждате системно с мазнина (както често правим с въглехидратите) – всъщност е много, много трудно. Мазнината е изключително засищаща – тя включва още първият механизъм на тялото, който казва на мозъка, че организма се е заситил – Лептиновия механизъм (чрез стимулиране производството на хормона лептин). Лептина алармира мозъка ни, че сме сити. Така мозъка ни подава сигнал на клетките в цялото тяло, че не е нужно да ядем повече. И нещо повече – ако организма ни е системно сит, мозъка започва да счита, че ние се намираме в добра среда на живот, в която храната изобилства и не е необходимо да се запасяваме с допълнителни подкожни мазнини, за “спешни случаи”. Дори да се насилвате да  преяждате с животинска мазнина, тялото ви няма да я усвои, а ще я отдели с изпражненията, тъй като няма да има афинитет към нея.

Изключително важно е да отбележим, че ако животинската мазнина се приемат, в комбинация с въглехидрати и най-вече зърнени култури, биохимията на метаболизма се изменя напълно. При приемането на въглехидрат организма проявява афинитет първо към него, тъй като той е по-бързо усвоим нутриент от мазнината, за която се иска време и енергия, за да бъде усвоена. Въглехидратите блокират производството на Лептин, като изключват първия механизъм на засищането. Тогава тялото, осъзнава, че се е наяло единствено, когато механичния опън на стомаха му подскаже, че трябва да спре да яде защото ако продължи ще се пръсне. Дори обаче да стигне до подобно издуване, хормоналния баланс в организма е вече нарушен, лептина липсва и мозъка вярва, че всъщност ние сме все още гладни. В резултат на високия приема на въглехидрати, ние получаваме предостатъчно енергия, за да задоволим енергийните си нужди, но след като го направим, организма все още не може да повярва, че сме сити и продължава да усвоява и усвоява енергията, която постъпва от нутриентите. Така се налага тази енергия да бъде складирана като мазнина, тъй като моментните енергийни нужди са вече запълнени, а организма вярва, че е още гладен. Колкото по-дълго и ситемно приемаме за основна храна въглехидрати, толкова по-дълго хормона лептин ще бъде подтиснат и тялото ще счита, че го подлагаме на гладуване. Логичния отговор е един – да се запаси с енергия посредством трупане на мазнина. Ако добавим мазнина под каквато и да е форма, докато се храним с въглехидрати, единствения възможен изход за тази мазнина е да бъде складирана заедно с остатъка от енергията отделена от въглехидратите. За това е важно да не приемаме високо гликемични въглехидрати заедно с мазнина (пържени картофи, спагети със сметана и пр.), или поне да не го правим редовно.

 

 

МИТ 4: Моят лекар/ Майка ми/ Жената от рекламата/ Водещия от телевизията, казаха, че животинските мазнини ще ми докарат инфаркт/инсулт

 

доктор

 

Те всички звучат много убедително, но за съжаление повтарят думите един на друг, докато науката твърди нещо различно:

Изследване от 2011 г. доказва, че намаляването на приема на въглехидрати с висок гликемичен индекс е значително по-ефективен метод за предотвратяването на сърдечно съдови заболявания, от колкото намаляването на приема на мазнини. (http://alturl.com/cgefc)

Изследване от Япония от 2010 г. доказва обратно пропорционалната връзка между приема на наситени мазнини и сърдечните удъри (http://alturl.com/pwkp2)

Мета анализ от 2010 г. заклчава, че “няма доказателства, който пряко да свържат животинската наситена мазнина със сърдечносъдовите заболявания и коронарно съдовите болести” (http://alturl.com/5jd55)

 

 

МИТ 5: Мазнините не съдържат витамини

 

Най-богатия източник на Витамин Е е червеното палмово масло – мазнина.

Един от най-богатите източник на Холин (важен за черния дорб) е жълтъка на яйцето –  мазнина

Един от най-богатите източник витамин К2 е кравето масло – мазнина

Най-богатия източник на витамин D е рибното масло – мазнина

Дори и мазнината, която поемате да не е пълна с витамини, тя е основен разтворител на мастно-разтворимите витамини (като A, D, E, K, K2) и без нея, те не могат да бъдат правилно усвоени.

 

 

МИТ 6: Мозъка работи само на глюкоза (въглехидрати):

 

мозък въглехидрати мазнини

 

Да, мозъка изисква и глюкоза, за да функционира, но той е по-скоро като бензинов двигател с фабричен газов инжекцион. При разграждането на мазнините се образуват т.н. “кетонни тела” или “кетони”. Кетоните могат да бъдат използвани от мозъка за енергия, за повечето от неговите дейности. Все пак ще ви е необходима и глюкоза, но дори и да изключите въглехидратите напълно от менюто си, организма ви ще набави нужните си въглехидрати, чрез процеса на глюконеогенеза (превръщането на протеин в глюкоза). Най-хубавото е, че работейки на глюкоза и кетони мозъка е многокатно по-ефективен в сравнение използването само на глюкоза. Това означава, че вие можете да сте максимално концентрирани през целия ден, без да се налага да пиете по няколко кафета и без неприятните следобедни главоболия и умора.

 

 

МИТ 7: Ако правя достатъчно кардио ще стопя запасите си от мазнини

 

Няма понятие като достатъчно кардио, тъй като при най-добрата си кардио тенирвока не можете да изгорите повече от 400-500 КК. А и след такова кардио едва ли ще искате да тренирате следващата една седмица. Както разбрахме, човешкият организъм не е нафтова печка и не гори горивата както сме свикнали да възприемаме. Всъщност в ежедневните си дейности ние горим повече калории от колкото можем да изгорим, в която и да е тренировка. 2000 КК са необходими на здравия организъм да функционира правилно при средни показатели като ръст, тегло и възраст. При тежки умствени и физически натоварвания, нуждите се покачват главоломно. Най-добрия начин да стопите излишните килограми е като активизирате липолизата (разграждането на мазнини) през целия ден използвайки наличните запаси, за да поддържате функциите на организма си.

 

 

МИТ 8: Ако ям мазнини няма начин да отслабна

 

Единствения начин да стопите подкожните си мазнини е да активизирате мазнините в тялото си като източник на енергия. Единствения начин да активизирате мазнините като източник на енергия е, като направите мазнините своя основна храна. Типа храна, който приемаме е като правителство, което избираме. Ако изберем правителството на “Мазнините” в кратки срокове всички енергийни нужди ще започнат да се попълват от мазнини. Така “избраните на власт” ще наложат своята политика и своите “кадри” навсякъде където има нужда от “работа”. Или с други думи ако мазнините доминират в менюто ни, тялото ни ще ползва за енергия именно тях. Тъй като мазнините са доста засищащи, няма опасност да преядем с масло или сланина несъзнателно. При хранене ще доставим ограничено количество енергия на организма, която е в пъти по-малка и в пъти по-благотворна от енергията, която ще му доставим ако ядем въглехидрати. Когато тази енергия бъде изразходена за насъщните енергийни нужди, тялото ни, ще навакса допълнителните си нужди през деня, не от друго място, а от складираните подкожни мазнини тъй като вече е превключил на тази вълна.

 

Заключение

Има сериозна причина, мазнините да са толкова вкусни за нас – те са полезни, засищат ни, дават ни енергия, помагат ни да преживеем продължително време без храна, оказват благоприятно въздействие върху всяка дейност на тялото ни, контролират хормоналният ни баланс. Мазнините са прекрасна и здравословна храна, която в никакъв случай не бива да бъде избягвана. Мазнините са некоректно демонизирани от здравните институции, под негласната диктовка на Американската Здравна Организация, която, в последните 30 г. налага коренна промяна в хранителния режим на американците и в последствие на хората по целия свят (тъй като американският начин на хранене е широко разпространен заедно с културата им). Причините, това да се случи са както икономически (въглехидратите са евтина суровина), така и псевдо-научни (базирани на грешни заключения от неправилно проведени изследвания).