виж Количката е празна

Новини

24 юли 2017

Ползите за здравето от консумацията на вътрешни органи!

Ползите за здравето от консумацията на месо от субпродукти*

 

*Преди статията да бъде прочетена, следва да се направи известно уточнение. Относно  типа месо, за което се говори в статията – organ meats – българите масово използват думата карантия или месо от вътрешни органи. В официалната терминология се използва терминът – месо от субпродукти или вътрешности. В българския език не е прието да се използват изразите – месни органи или месо от органи – какъвто е буквалният превод на organ meats. В статията ще бъдат използвани термини и думи присъщи за българския език, и в контекста на изреченията.

 

Историята накратко

 

  • Въпреки, че не се определя като любимо ястие на Западната трапеза, месото от субпродукти, каквито са черният дроб и сърцето, е суперхрана от животинското царство и е сред най-питателната и изпълнена с нутриенти храна, с която можете да се храните.
  • Д-р Уестън Прайс е пропътувал света, изучавайки храненето в различните култури и е открил, че месото от вътрешностите на животните е на почит почти навсякъде, основно заради несравнимото си хранително съдържание.
  • Месото от субпродукти от животни хранени с пасищна трева е безопасно и богато на висококачествени аминокиселини, мазнини, витамини от вида B 12, CoQ10, минерали и „мастноразтворими активатори” ( Витамини А, D и К), важни за абсорбцията на минералите от организма.
  • Вътрешните органи съдържат изключително високи количества от естественият витамин А. Той е от решаващо значение за здравето на човека и може да предотврати дори вродени дефекти; за разлика от синтетичния витамин А, с естествения витамин А не можете да се натровите, нито да предозирате.
  • Черният дроб е една от най-питателните храни и същевременно е храната с най-концентрирано съдържание на витамин А в природата. Черният дроб е богат на желязо, холин, мед, фолиева киселина, витамини от групата B, пурини и естествен холестерол.

 

Въведение от д-р Меркола

 

Консумацията на месо от субпродукти излезе от мода в Западния свят, което може има добра и лоша страна. Черен дроб, бъбреци, сърце и други животински органи от естествено отглеждани и хранени с пасищна трева животни, са сред най-богатите на нутриенти храни.

 

За съжаление, в наше време, това не е начинът, по-който повечето животни, с които се храним биват отглеждани. В съвременния свят, изпълнен с високо калорийни/въглехидратни храни, но с ниско съдържание на хранителни вещества, повечето хора, ще имат полза от добавянето на тези суперхрани в начина им на хранене.

 

Аз обаче съм твърдо против и съветвам да не се консумира место от вътрешности на животни отглеждани в изкуствено направени затворени пространства (терминологията  в английския език за тези специфични изкуствени хранилки е CAFO). Режимите на хранене, ветеринарните медикаменти и условията на живот при тези животни изобщо не водят до здрави органи, затова когато купувате от локалната месарница, интересувайте се от произхода на месото.

           

Много традиционни култури и техните лечители – включително и местните американски индиански племена – вярват, че изяждането на органите на здраво животно допринася за органите на хранещия се.

           

Например, традиционният начин за лечението на човек със слабо сърце, бил да се нахрани  със сърце от здраво животно. По подобен начин, изяждането на мозъка на здраво животно се вярвало, че ще подкрепи ясното мислене, а бъбреците на животните били давани на хора с проблеми с уринарни смущения.

 

Всичко това са неизброими свидетелства за успеха на този тип традиционни практики. Можем да благодарим на Д-р Уестън Прайс за огромното количество проучвания относно ползите за здравето от традиционните режими на хранене. 

 

Иисак Нютон на храненето

 

Д-р Уестън Прайс е бил зъболекар от Кливланд, наречен ‚Иисак Нютон на храненето‘. Той е пътувал по целия свят, за да изучава хранителните практики на здравите хора от традиционните култури.

 

Това което е открил е, че почти всяка култура е оценявала много високо консумирането на животни в тяхната цялост, тоест използването на техните органи, кръв, кости и всичко друго – нещо много далеч от практиките в западната кулинарна снобия, която до голяма степен се ограничава до животинските храни от мускулната тъкан и нищо повече.

 

Традиционното приготвяне изисквало много работа, по отношение на почистване подстригване, накисване, счукване и т.н., тъй като преди да могат вътрешностите да се използват за храна е трябвало да се отстранят мембрани, кръвоносни съдове и други негодни за консумация части от вътрешността на животните. Тези процедури изисквали време и труд. Защо тогава са правели всичко това?

 

Те са знаели че, изяждането на тези органи ще подкрепи естествената работа на техните тела. И са били прави – хранителните ползи от консумирането на вътрешните органи се потвърждават и от модерната наука.

 

Месото от субпродукти е хранителна централа, заредена с витамини, минерали, аминокиселини и други съставки жизнено важни за нашето здраве. Черният дроб в частност е пълен с нутриенти, което е причината хищниците да изяждат първо него и също така това е причината да е бил толкова много ценен в историята.

 

За съжаление, вътрешностите на животните са били несправедливо демонизирани в Западното общество заради някои натрапчиви диетоложки митове,  включително вярването, че животинските мазнини и холестерола са лоши за нашето здраве. А това е доста далеч от истината.

 

Д-р Прайс, който обстойно е изследвал тези въпроси, е открил че местните култури, които поддържат традиционни режими на хранене – цялостни храни от растения и животни – имат зъби в много добро състояние и при тях е нямало хроничните болести, които са чумата на съвременното общество. При тях е имало много малко случаи на рак, болест на сърцето, диабет, умствени болести и дори родилни дефекти. Но защо? Какво свидетелства за такива драстични разлики в здравето?

 

Традиционна срещу съвременна диета

 

Когато д-р Прайс анализирал и сравнил хранителната стойност на храните в традиционните и тези в модерните култури, той открил, че традиционния режим на хранене осигурявал поне 4 пъти повече водноразтворими витамини, калций и други минерали, и поне 10 пъти повече мастноразтворими витамини, като витамин А и D.

 

Тези мастноразтворими витамини се намират единствено в животинските мазнини – масло, свинска мас, жълтъците на яйцата, рибно масло и храни богати на клетъчни мазнини като тези в черния дроб и другите вътрешни органи. Разбира се това са храните, които сега са определяни от западняците като нездравословни. Чудно ли е тогава, че започването на модерна диета носи катастрофа за нашето здраве?

 

 

 

Годните за консумация части на животно, които не са свързани с мускулната тъкан са: сърце, черен дроб, бъбреци, бели дробове, панкреас и всички други коремни органи, както и опашката, крачетата, езика и да, дори тестисите.

 

 

В природата, повечето животни се насочват направо към органите на тяхната плячка, оставяйки мускулното месо за по-късно. Това е така защото животните инстинктивно знаят, че са най-пълноценни източници на хранителни вещества. Всъщност, органите са суперхраните на животинското царство. Ето защо хранителни добавки направени от изсушени тъкани на животински органи и жлези, имат особено силен терапевтичен ефект когато се вземат под контрола на опитен медицински специалист.

 

Вътрешните органи – суперхраните от животинския свят

 

Месото от субпродукти предлага богата смес от хранителни вещества, от които се нуждае тялото ни, за да функционира правилно, при това в концентрация, която не може да се срещне другаде.

 

Откритието за „мастноразтворимите активатори”

 

Едно от най-значителните открития на д-р Прайс за науката на храненето е концепцията за мастноразтворимите активатори, които служат като мощен катализатор за обработката и поглъщането на минералите. Без тях, минералите не могат да бъдат използвани от тялото, без значение колко много са те в хранителната ни диета. Д-р Прайс е бил доста напред за времето си – модерните изследвания днес са потвърдили много от неговите открития.

 

Д-р Прайс е идентифицирал три основни мастноразтворими активатора: витамин А и D, и един такъв, който е нарекъл активатор Х, защото тогава не е знаел какво всъщност е това, освен че е било присъстващо в  мазните части от тялото (особено във вътрешностите); този активатор се хранел с млади зелени микроорганизми, и се срещал при мазни риби и черупкови организми. Това мощно хранително вещество сега се смята за нутриент К2, хранителен продукт, който е много по-важен отколкото повечето хора осъзнават.

 

Витамин D е необходим за минералния метаболизъм, здрави кости, оптимално работеща нервна система, мускулен тонус, репродуктивно здраве, производството на инсулин и защитата от депресия; също така от различните видове хронични болести, от рак до сърдечните болести. Списъкът от ползите на Витамин D за тялото продължава да расте с всяка изминала година. Важно е обаче да се разбере, че тези хранителни вещества са зависими от това дали животните са били отглеждани и хранени по естествен начин. Както споделят от Фондация Уестън Прайс:

 

„Жизненоважната роля на тези мастно-разтворими витамини и високите нива на съдържание в диетите на традиционните общества потвърждават важността от добитък, който се изхранва чрез паша. Ако опитомените животни не консумират зелена трева, витамин А и К ще липсват в много големи количества в техните мазнини, вътрешности, каймак и жълтък. Ако животните не са отглеждани на слънчева светлина, витамин D също ще липсва в техните вътрешни органи.“

 

Разбиването на мита за витамин А

 

Впечатляващо изобилстващ във вътрешностите на пасищните животни, Витамин А е катализатор за множество биохимични процеси. Витамин А е важен за превенцията на родилни дефекти, предпазването от инфекции, важен е за отделянето на хормони, за оптималната функция на щитовидната жлеза, доброто храносмилане, доброто зрение, здравите кости и кръв. Без него, тялото няма да може да използва протеина, минералите и водноразтворимите витамини. Витамин А също така е антиоксидант, който предпазва човека от замърсители, свободни радикали и рак.

 

Обратно на това, което много вегетарианци мислят, витамин А от растенията (познат като каротин) е много по-различен от животинския. Каротините от бликащите от цветове плодове и зеленчуци е страхотен антиоксидант и може да бъде превърнат в истински витамин А в горната част на червата, но много хора не са способни да го преработят, особено ако в диетата им няма много съдържание на мазнини.

 

Д-р Прайс е открил, че хранителния режим при традиционните общества съдържа най-малко 10 пъти повече витамин А от животински източници, отколкото в американските  модерни диети  по неговото време. Днес тази разлика може да е още по-значителна, защото неговото изследване е направено преди десетилетия.

 

Когато хората започнаха да вземат синтетичен витамин А като добавка, започнахме да срещаме интоксикация от витамин А. Това обаче няма как да се случи при естествения витамин А, получен от истински, пълноценни храни.  Следователно, съветът да се ограничавате от хранене с месни органи по време на бременност е несъстоятелен. Най-добре е да поемате витамин А от естествени източници като жълто масло, жълтък, и вътрешни органи.

 

Молим ви да разберете, че антибиотиците, разхлабителните, заместителите на мазнини и лекарствата понижаващи холестерола се намесват в правилното усвояване на Витамин А. Друг мит е, че вътрешните органи причиняват подагра. Това е изкривено, опростено интерпретиране на биохимичните процеси, които водят до подагра. Подаграта се дължи на натрупване на пикочна киселина, което е по-скоро функция на инсулиновата резистентност, свързана с прекомерната консумация на рафинирани въглехидрати и захар. Пикочната киселина е вторичен продукт на метаболизма на тялото ви от хранителната захар - особено фруктозата.

 

Прекомерният хранителен протеин с недостатъчно приета хранителна мазнина също може да повиши риска от подагра. Ето защо сухото месо не трябва да бъде консумирано без добавена здравословна мазнина, и по сухите месни органи (като черния дроб и сърцето) не са изключение. Най-ефективния нутриент, които е превенция срещу подагра е витамин А, защото той защитава бъбреците – здравите бъбреци не позволяват нахлуването на пикочна киселина като я изхвърлят чрез урината. Следователно, вътрешните органи предпазват от подагра, вместо да я причинява.

 

Черният дроб  - най-концентрираният ресурс на витамин А в природата

 

Черният дроб е най-консумирания орган от месо в Щатите – и това е за добро: той е един от най-наситените с хранителни вещества храни изобщо. Черният дроб е бил свещен за много африкански племена и практически всяка кухня има специалитет с черен дроб. Той просто съдържа повече нутриенти като количество в грамажа от всяка друга храна.

 

  • Черният дроб е най-концентрираният източник на витамин А (ретинол)
  • Той съдържа изобилна, силно използваема форма на желязото;
  • 100 грама говежди черен дроб съдържа почти три пъти повече холин отколкото едно яйце;
  • Черният дроб е един от най-добрите източници на мед, фолиева киселина, холестерол и пурини;
  • Също така съдържа мистериозен "фактор против умората", нещо, което го прави любим сред спортистите;

 

Черният дроб често се описва като орган, който ‚филтрира‘  кръвта от токсините, което може да изглежда притеснително когато става дума за ядене. Всъщност, лабораторни анализи показват, че черният дроб е напълно безопасен за консумация и не съдържа по-висока концентрация на токсини отколкото останалите части в тялото.  Това се дължи на факта, че черният дроб всъщност не е ‚филтър‘, но повече наподобява химично съоръжение, което прави токсините инертни и ги изхвърля навън от тялото. Ако черният ви дроб съдържа много токсини, това значи, че и вие ги съдържате. Същото важи и за животните, които консумираме. Това значи, че колкото по-чисто е животното, с чийто органи се храните, толкова по-чиста е храната, независимо дали е пържола или вътрешни органи.

 

ВАЖНО! Интересувайте се какъв е произходът на месото

 

В друга интересна статия, написана от Боб Mартин, се обясняват разликите между субпродуктите получени от  животни хранени с фураж и от животни хранени с пасищна трева.  Той свидетелства, че фуражните животни са ‚осъдени‘, нещо което не се среща при пасищните животни. Той е много категоричен в неговите препоръки да се избягва месо и вътрешни органи, които са от животни хранени с фуражи, точно като тези в CAFO.

 

Както беше посочено по-рано, най-безопасно е да се ограничат всички меса до такива от пасищни животни или най-малкото до животни хранени с трева. След случаите на болестта „луда крава” се разбра колко е важно да се консумират животни отглеждани на паша и хранени с биологично подходяща диета, фактори които на практика елиминират риска от заболяването „луда крава” както и риска от много други опасни замърсители.

 

Рецепти и други информационни ресурси за месото от субпродукти

 

Ако скоро не сте опитвали вътрешни органи, може би сте изоставили тази храна поради натиск върху вас още от деца или просто никога не сте се справили с присъствието й. Те изглеждат като вътрешности, защото ТЕ са такива и лесно могат да отвратят по-чувствителните хора. Трябва обаче да преодолеете този момент...заради вашето лично здраве. За щастие, вътрешните органи, не е задължително да бъдат твърдите, изсушени, прекалено сготвени дробчета-с-лук от миналата година, които приличат повече на обувка отколкото на месо.

 

Да се намерят рецепти с месо от субпродукти може да представлява известна трудност, за да направя търсенето ви малко по-леко, насъбрах списък с ресурси, които може би ще ви вдъхновят да опитате нови неща.

 

Този списък е само начална точка – сигурен съм, че ще намерите и други източници! Сайтовете с много стари рецепти често имат интересни и уникални рецепти,  при това в изобилие. Приятен улов!

 

  • Статия, озаглавена "Досиетата черен дроб" на уебсайта на Уестън Прайс, съдържа страхотна информация за хранителността на черния дроб, както и рецепти с черен дроб от цял свят;
  • Сали Фалън дава положителна оценка за готварска книга посветена на месото от субродукти: „Целият звяр: хранене от носа до опашката” (The Whole Beast: Nose to Tail Eating), от Фъргюс Хендерсън;
  • Статията на Крис Кресър "Как да се яде повече месо от вътрешности" съдържа информация за храненето, както и връзки към редица рецепти според типа вътрешни органи;
  • Сайтът на готвача Крис Косентини "Offal Good" е изцяло посветен на "всичко, което са вътрешните органи" и е интересен за четене; с включени рецепти, видеоклипове и снимки на карантии, които не са за хора със слаби сърца, но са идеални за кулинарните любопитковци! (майстор-готвач Косентино се показва във видеото в горната част на тази статия.)
  • Във „Huffington Post” се предлагат няколко подбрани рецепти;
  • Онлайн списанието Храна и Вино (foodandwine.com) дава някои съвети за "Готварство от носа до опашката"
  • За хранителния състав на месото от субпродукти намерих няколко източника. Сайтът Self Nutrition Data (http://nutritiondata.self.com/) е добър източник за сравнение на хранителните нива на много храни, включително за месото от субпродукти. И в онлайн изданието, наречено "Хранителен състав на червеното месо" (http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1053&context=hbspapers) от Университета в Уолонгонг (Австралия), има диаграми с всякакви хранителни данни за червеното месо, включително карантията и дивеча.

 

Какво ако всичко, което си мислиш, че знаеш за твоето здраве и храненето е фатално подправено?


Превод: Ферма Амброзия